هوش و انواع آن

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
هوش و انواع آن

فرمت فایل : ورد- word
قابل ویرایش
تعداد صفحات : 7 صفحه

فهرست مطالب:
تعریف هوش
تعریف تربیتی هوش
تعریف تحلیلی هوش
تعریف کاربردی هوش
تاریخچه مطالعات مربوط به هوش
عوامل موثر بر هوش
انواع آزمونهای هوش
طبقات هوش
هوش دیداری / فضایی
هوش کلامی/ زبانی
هوش منطقی / ریاضی
هوش بدنی/جنبشی
هوش موسیقی / ریتمیک
هوش درون فردی
هوش برون فردی (فرا فردی)

بخشی از متن :
تعریف هوش :
به طور کلی تعاریف متعددی را که توسط روان شناسان برای هوش ارائه شده است، می ‌توان به سه گروه تربیتی (تحصیلی) ، تحلیلی و کاربردی تقسیم کرد.
تعریف تربیتی هوش :
به اعتقاد روانشناسان تربیتی ، هوش کیفیتی است که مسبب موفقیت تحصیلی می ‌شود و از این رو یک نوع استعداد تحصیلی به شمار می ‌رود. آنها برای توجیه این اعتقاد اشاره می ‌کنند که کودکان باهوش نمره ‌های بهتری در دروس خود می‌ گیرند و پیشرفت تحصیلی چشم گیری نسبت به کودکان کم هوش دارند. مخالفان این دیدگاه معتقدند کیفیت هوش را نمی ‌توان به نمره‌ها و پیشرفت تحصیلی محدود کرد، زیرا موفقیت در مشاغل و نوع کاری که فرد قادر به انجام آن است و به گونه کلی پیشرفت در بیشتر موقعیت‌ های زندگی بستگی به میزان هوش دارد.
تعریف تحلیلی هوش
بنا به اعتقاد نظریه پردازان تحلیلی ، هوش توانایی استفاده از پدیده‌های رمزی و یا قدرت و رفتار مؤثر و یا سازگاری با موقعیت‌ های جدید و تازه و یا تشخیص حالات و کیفیات محیط است. شاید بهترین تعریف تحلیلی هوش به وسیله « دیوید وکسلر » ، روان شناس آمریکایی ، پیشنهاد شده باشد که بیان می ‌کند: هوش یعنی تفکر عاقلانه ، عمل منطقی و رفتار مؤثر در محیط.
تعریف کاربردی هوش
در تعاریف کاربردی ، هوش پدیده‌ای است که از طریق تستهای هوش سنجیده می ‌شود و شاید عملی ‌ترین تعریف برای هوش نیز همین باشد.
انواع آزمونهای هوش :
تست بینه به عنوان قدیمی ‌ترین آزمون برای سنجش هوش شناخته می ‌شود که آزمون استنفرد _ بینه شکل تجدید نظر شده است که به فارسی نیز برگردانده شده است. تست ریون از دیگر آزمونهای هوش است که به لحاظ سهولت اجرا معروف است. آزمون وکسلر که آزمونی پیشرفته برای سنجش ابعاد مختلف هوش است، آزمون دقیقی است که برای گروههای سنی خردسالان و کودکان و بزرگسالان فرمهای مجزایی دارد.
هوش دیداری / فضایی
این نوع هوش توانایی درک پدیده های بصری است. یادگیرنده های دارای این نوع هوش ، گرایش دارند که با تصاویر فکر کنند و برای به دست آوردن اطلاعات نیاز دارند یک تصویر ذهنی واضح ایجاد کنند. آنها از نگاه کردن به نقشه ها، نمودارها، تصاویر، ویدیو و فیلم خوششان می‌ آید.
مهارت های آنها شامل موارد زیر است:
ساختن پازل، خواندن، نوشتن، درک نمودارها و شکل ها، حس جهت شناسی خوب، طراحی، نقاشی، ساختن استعاره‌ها و تمثیل های تصویری (احتمالاً از طریق هنرهای تجسمی)،دستکاری کردن تصاویر، ساختن، تعمیر کردن و طراحی وسایل عملی، تفسیر تصاویر دیداری.
شغل های مناسب برای آنها عبارتند از:
دریانورد،مجسمه ساز، هنرمند تجسمی، مخترع، کاشف، معمار، طراح داخلی، مکانیک، مهندس
هوش کلامی/ زبانی
این نوع هوش یعنی توانایی استفاده از کلمات و زبان. این یادگیرنده‌ها مهارت های شنیداری تکامل یافته ای دارند و معمولاً سخنوران برجسته ای هستند. آنها به جای تصاویر، با کلمات فکر می‌ کنند.
مهارت های آنها شامل موارد زیر می‌شود:
گوش دادن، حرف زدن، قصه گویی، توضیح دادن، تدریس، استفاده از طنز، درک قالب و معنی کلمه ها، یادآوری اطلاعات، قانع کردن دیگران به پذیرفتن نقطه نظر آنها، تحلیل کاربرد زبان
شغل های مناسب برای آنها عبارتند از:
شاعر، روزنامه نگار، نویسنده، معلم، وکیل، سیاستمدار، مترجم
دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 5630 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 7

حجم فایل:17 کیلوبایت

 قیمت: 2,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: